“Edutainments” runt
TidsTornet
Idéerna flödar och kommer att fortsätta flöda. Följande
förslag har bedömts som goda i en gruppering (ej nummerordning)
från centrala och bra till intressanta och möjliga.
1.
Restaurant TidsTornet
Någonstans – kanske uppe i bergssluttningen på +50 m
nivån där utsikten är vidunderligt vacker – måste
vi naturligtvis ha en restaurant för god mat och större evenemang
(fester, bröllop, etc). Här måste rättigheterna vara
obegränsade.
Lika självklart är att det måste finnas en serie enklare
matställen och kaféer.
2.
Tidsnavigering med 3D-modeller
Thomas Porathe har utvecklat ett system för 3D-navigering. Detta lämpar
sig utmärkt för navigering i tiden när man lägger in
landhöjningen som tids/höjdfaktor. Vi kommer att använda
dettas system dels i en terrängmodell i huvudbyggnaden, dels i tankesmedjan ”landhöjning”.
Vid utgången till tids-längan i huvudbuggnadeni placerar vi en terrängmodell
där ”vattenytan” sjunker undan med landhöjningen (om 2
sek = 100 år så skulle varje animering ta 7 min), för att sedan
starta om igen i ett kontinuerlig serie annimeringar.
I tankesmedjan ”landhöjning” kommer denna 3D-modell att spela
en central roll där besökaren fritt kan återskapa land/vatten
fördelningen vid vilken tidpunkt som helst. Via databaserna kan vi även
fylla på med tillhörande grundfakta om flora, faune och mänsklig
kultur.
Hänvisning: http://www.idp.mdh.se/personal/tpe01/tidsresan
3.
Jordbävningssimulator
Eftersom området, vid tiden för isavsmältningen, skakades av
en serie kolossala jordbävningar och dessa satt sina omisskännliga
spår i naturen, och det dessutom var en ny stor jordbävning i mitten
på bronsåldern, så skulle man kunna tänka sig att ha detta
som ett specialtema. Man skulle helt enkelt kunna låta konstruera en apparat
som gör det möjligt att simulera jordbävningar av stigande magnitud.
Projektet skulle utvecklas i samarbete med universitet och tekniska högskolor
med den äkta upplevelsen i centrum utan att säkerheten utmanas (över
en viss styrka stoppas simuleringen av säkerhetsskäl).
4.
En lilleputtvärld
med jätteinsekter
Dinosauretiden fascinerar barn och vuxna. Utbuden är många. Men här
finns andra otroliga världar som insektsvärlden. Tanken är att
göra en serie insekter i jätteformat och ställa upp dem på lämplig
plats i bergsområdet i söder. För barn skulle det bli en sorts ”lilleputtvärld” av
stort attraktionsvärde.
5. 4H-anläggning
Uppe i ”arkeoparken” på den plana åkermarken intill vägen
mellan Läggesta och Åker synes förhållandena vara ypperliga
för en 4H-anläggning. Anläggningen skulle drivas och skötas
helt i den lokala 4H-gruppens regi till glädje för besökande barn.
6.
Rastplats för grillning och matsäck
På lämplig plats i ”arkeoparken” ordnas en säker
grillplats med sittplatser för rast och förtäring av matsäck.
Färskvatten, toaletter och enklare matställe måste dessutom erbjudas
i separat byggand uppå på den plana åkermarken intill vägen
mot Åker.
7.
Tidvattenspolen
Tidvatten är ett fenomen som ger sig till känna längs många
kuster runt jorden. Det orsakas av månen och solens dragningskraft på jorden
och, i detta fall, dess rörliga vattenmassor. Tidvattnet får den lokala
vattenytan att gå upp (flod) och ner (ebb) under dygnet. Oftast rör
det sig om någon till några meter, men på vissa ställen
kan det röra sig om 10 m eller mer. Värst är det i Bay of Fundy
där skillnaden på ebb och flod är hela 18 m. Runt våra
svenska kuster är tidvattnet ringa till försumbart.
En öppen swimmingpool, som tar upp formen från landhöjningskurvan,
skulle kunna förläggs till den gamla åkermarken på Stora
Sundby sidan och utformas så att den även blir en sorts ”tidvattenpool” där
vattenytan rytmiskt rör sig upp och ner under dagen. Detta kunde bli ett
härligt dragplåster under varma sommardagar och passa väl ihop
med park och friluftsutbuden runt omkring.
8.
Lekar, spel och tävlingar
Naturligtvis skall parkområdena vara fulla med olika utbud för lek,
spel och tävlingar. Från Roland Johansson har det inkommit en rad
förslag på olika aktiviteter.
”
Tidsklättringen”: Klättra på tid! Försök nå toppen
av tidslinjen, 10.000 år. Klättringen är mycket lätt i starten,
men blir allt svårare och mot slutet riktigt tuff. Om du når toppen
vid isberget väntar en belöning. Tidsklättringen har två banor
så du kan även tävla med en kompis.
”
Tidstrampet”: Kom och prova på att tillverka energi. På en
cykel med generator trampar du fram el så att ett miniatyrtåg i skala
HO kör runt på en bana. Varvtiden räknas och du kan tävla
mot dig själv eller kompisar. Vi har två banor varför du även
kan trampa tillsammans med någon. Genom att ange din vikt kan du se på Tidslinjen
hur högt över havet, till vilken tidsålder du trampat. Tävlingar
kommer att arrangeras.
”
Tidsborren”: Med stenborren gjorde våra förfäder hål
i stenyxorna för att kunna fästa skaftet. Vår stenborr är
riggad för arbete hela sommaren. I bästa fall får vi ett hål
till hösten. Kom och hjälp till!
“
Tidsbåten”: Stockbåtar gjorda av urholkade trädstammar
färdades man i redan på stenåldern. Vi har ständigt en
båt under tillvekning och några färdiga. Prova på att
tillverka båt och prova att använda en i vattendraget Bondkroken inom
området.
”
Tidsväven”: Karda, spinna och väva på forntida vis. Prova
på forntidens arbetsmetoder och redskap.
“
Tidskeramik”: Upplev glädjen att tillverka keramikkärl på forntida
sätt. Bondestenålderns keramikkärl tummades av lersträngar
och brändes i öppen eld. Under ledning av erfaren keramiker tillverkar
vi keramik som våra förfäder gjorde.
”
Tidsbronset”: Genom att smälta tenn och koppar till brons kunde man
gjuta yxor och svärd under bronsåldern. Kom och gjut dina egna smycken
i vår bronssmedja. Erfaren bronssmed hjälper till att återskapa
forntidens symboler.
”
Tidsjärnet”: I våra trakter har bruket av järnmalm varit
känt sedan länge. Redan vid 700 e.Kr. bröts bergmalm i trakten
av Skottvång. Vid några valda tillfällen kommer vi att försöka
framställa järn så som man gjorde vid denna tid. Kom då och
hjälp till!
9. Tidsförskolan
(enligt intressant förslag av Roland Johansson)
I januari 2009 startar vi – i samarbete med grannkommunerna – en
förskola för 1 – 5 åringar. Utbyte och samverkan sker både
på organisationsnivå, i personalgruppen och för att ge förskolan
en natur- och kulturarvsprofil. Förskolan ska vara en förebild och
en del av ett större sammanhang där ansvaret för mänsklighetens
natur- och kulturarv är en del av en framtida hållbar utveckling i
världen. Läroplanen Lpfö 98 är ett grundläggande styrdokument
för verksamheten.
Förskolans innehållsprofil har tre starka teman:
Utomhusförskola
Världsarv, kulturarv – globalt och lokalt
Natur och kultur tillsammans formar landskapet och vår omgivning
Förhållningssättet och pedagogiken tar avstamp i FN:s barnkonvention
som erkänner barns grundläggande rättigheter och skyldigheter
och ger vuxna ansvar för att ge barnen de bästa förutsättningar
för att utveckla demokratiska samhällen. Barnkonventionen bygger på principen
om icke-diskriminering och alla barn rättigheter oavsett kön, hudfärg
eller religion. Den har fyra grundläggande principer:
att alla barn har samma rättigheter
att barnets bästa ska beaktas vid alla beslut
att alla barn har rätt till liv och utveckling
att alla barn har rätt att säga sin mening och få den
respekterad
Förskolan ska lägga stor vikt vid att förstå efteristidens
betydelse och dess sammanhang med vår tid. Ett humanistiskt förhållningssätt
och en positiv framtidstro ska färga verksamheten.
|