INFRASTRUKTUR
Det
aktuella området ligger intill Läggesta järnvägsstation
och E20.
Här går modelljärnvägen till Gripsholm.
Från Gripsholmsviken når man hela Mälardalen sjövägen.
Av kartan framgår hur vi, i grova drag, tänkt ”möblera” området.
Själva TidsTornet står på +70 m berget och fortsätter
ner för sluttningen i en serie stoppstationer (röd linje).
Vid +50 m nivån ligger en restaurant med vidunderlig utsikt.
Hela höjdområdets nordsluttning är full av anknytande
aktiviteter för barn och familjer; t.ex. ett ”lilleputtland” med
jätteinsekter. Vid Bondkrokens södra strand finns biologiska
stationer för direktkontakt med fauna och flora i sina naturliga
ekologiska miljöer. Kanske finns en undervattens gång för
direktinspektion av vattenlivet och sedimenttyperna. På något
sätt (hur är under utredning) kan man ta sig över Bond-kroken
till Stora Sundbys vackra hagmarker. Här finns en kontemplativ
miljö i parkmiljö som tillägnas arkeologi. Här
finns även en stig kantad av uppställda mineralblock. Här
kan man äta sin medhavda matsäck i ro. I ett lokalt litet
centrum finns friskt vatten, toaletter och kiosk. Strax nedanför
har vi ett Vikingaområde, som helt tillägnas ”Ingvar
den vittfarne” och hans otroliga expedition till Särkland
(dagens Iran), vilken med största sannolikhet utgick från
Lida, 4 km åt NV. På södra stranden, intill parkeringsplatsen,
finns en större byggnad som innehåller ”kunskapssmedjor” (där
special-information kan laddas ner från en serie, ständigt
uppgraderade, databaser), souvenir butik, hörsal och turistcentrum.
Järnvägen till Gripsholm inkorporeras i den storskaliga planeringen.
En båtbrygga anlägges på andra sidan järnvägen för
båtresor i Mälardalen och till-och-från Stockholm.
Skalenlig
profil över berget (röd markering på kartan)
för TidsTornet och stoppstationerna längs sluttningen (1-9)
ner mot Bondkroken. TidsTornet som torn (överst) och pariserhjul
(nederst). Den blå väggen i undre bilden skulle utformas som
verklighetstrogen isbräcka.
Transportering
Från parkeringsplatsen (P-plats) bussas besökarna upp till
själva. Där börjar uppstigningen till nivå 1 med
informations utbud och sedan nerstigningen till nivå 2 med större
informations-terrass, och så nerstigningen utmed sluttningen via
punkterna 3 till 9. Det blir liksom en ”Kunskapens Lavin”.
På +50 m nivån ligger en restaurant med magnifik utsikt.
Här finns även ett ”lilleputtland” med jättelika
insekter, liksom andra utbud för barn och familjer.
Nerstigningen kan ske till fots eller med fordon (gravitationsdriven).
Vidare aktiviteter i det biologiska området, samt – efter passage över
Bondkrokens vatten och sumpmarker – i den arkeologiska rekreationsparken
på andra sidan där ett stort område avdelats till Ingvars otroliga
expedition till Särkland (dagens Iran) är 1036.
Mot parkeringen till ligger parkens centrum med ”tankesmedjor”, muséverksamhet, ”hands-on” arrangemang
(t.ex. landhöjnindsmodeller där nivåerna kan ställas in
med en spak), hörsal för audiovisuell animering, souvenir butik, och
ett turistcentrum för närområdet där vidare aktiviteter
kan planeras och organiseras.
Naturligtvis kommer det att ordnas med ett finurligt transportsystem över
området så att alla och envar, oberoende av fysisk hälsa, kan
ta del av utbudet. Det gäller även anknytningen till Läggesta
station och till muséjärnvägen till Mariefred.
På varje punkt
I tidsresan ”från Barari till Välfärdsstat” finns
9 fasta punkter precis som längs vandrings-leden uppe i skogen längs ”Själens
Motionsslinga”. På varje punkt får deltagarna sig berättat
dels närområdets utseende och historia vid den tiden och den höjden över
havet, dels vad som hänt och gäller för utvecklingen i världen
i övrigt. Vid varje punkter måste det finnas en byggnad där just
den punktens informations finns tillgänglig.
5000 års nivån +33 m (punkt 5) ger en god bild. Marviksleden är
nu en vattenväg. Det är ca 2,5oC varmare i Sverige. Det är stenålder.
Yxorna är ännu dåligt slipade. Men man har lärt sig göra
lergods och odla spannmål. Och, tänk, det växte vindruvor i Katrineholmstrakten
(man har hittat avtryck av vindruvskärnor i lergods). I Mesopotamien hade
stadsbildningen hunnit långt med jättelika palats och tempel. Här
fanns redan namngivna historiska personer (det skulle dröja 4000 år
innan vi fick våra första). Man hade ett skriftspråk (våra
första runor ristades först 3500 år senare), och Gilgamesh eposet
fanns redan nerskrivet. Underbara skulpturer och utsökta guldföremål
skapades. Vi var ohjälpligt efter. Men hur ser det ut idag, just nu?
Så. fortgår det på punkt efter punkt. Men när ”Storåker” blomstrat
runt 500-700 e.Kr, och man lyckas med den storartade innovationen att få fram
järn ur bergmalm (magnetit vad gäller Åkers Bergslag), så genomgår
Europa en ”mörk tid” (”the Dark Ages”) och vandalerna
härjar. När vi har vår starka Vikingatid i Norden, fortsätter
Europas svacka, men Bagdad blir ett kunskaps centrum och en smältdegel.
När Mälardalen och norra Europa drabbas av en djup torka (runt 1020/30-1070/80),
samlar Ingvar en 30-skeppsflotta och ger sig ut på en vild expedition ända
ner till Särkland på sydstranden av Kaspiska havet (dagens Iran).
Men det hela börjar med punkt 1, +150 m för 10.500 år sedan.
Inte minsta skär sticker upp ur havet. Havet står vid +150 m. Det är
arktiskt klimat. Ur havet reser sig en lodrät iskant (landisens ytter rand,
nu i tillbakadragande med ca 200 m/år) som är 30-50 m hög. Då och
då dånar det när stora isblock bryts loss och störtar ner
i havet med ett plask. I havet simmar valar och sälar. Där det finns
isflak och vinteris, kan isbjörnar dyka upp. Ännu har inga människor
tagit såhär långt norrut. Däremot finns mindre kolonier
på västkusten, som fiskare och renjägare. Allt det här kommer
att visualiseras i tornet. Annat är det utomlands; Jeriko genomgår
sin 4e stadsfas, på Sri Lanka har man odlat spannmål i över
4000 år.
Sista punkten, +4,5 m vid 1030-talet, tillägnas Ingvar och hans expedition
till Särkland. Det var också en tid med extrem torka.
Den centrala huvudbyggnaden
På den plana gamla åkermarksytan nedanför berget läggs
centralbygganden. Det innebär en kort gångväg till parkeringsplatsen.
Den som inte vill upp till tornet på berget, kan gå direkt
till centralbygganden, vilken annars utgör den naturliga slutpunkten
för besöket.
Aktivitetsytan är 150x110 m och består av 2 vinkelställda
huskroppar och en plan.
(1) en huskropp är 35x110 m och utformad som ett liggande TidsTorn
där 10 m = 1000 år (indelningen finns markerad på golvet).
Här berättas hela historien steg för steg i ord och bild.
Vid de äldre högre nivåerna tas realistiska vyer från
rätt nivå ner via en mast. Denna del blir som ett stort integrerat
museum där det lokala ställs mot det globala. Vid utgången
finns en terrängmodell där ”vattenytan” sjunker
undan med landhöjningen (om 2 sek = 100 år så skulle
varje animering ta 7 min)
(2) utanför (direktsynlig via stora fönster) finns en stor
plan (75x110 m). Här finns strandens lägen markerat steg för
steg där 5 m horisontellt = 10 m landhöjning. På den
här planen kan specialarrangemang anordnas som konserter, skådespel,
festligheter. Kaffeservering sker här till vardags. Här kan
man släppa barnen ”att härja”. I planens nedre
högra hörn kan en mast placeras om tar ner exakta vyer från
nivåerna +150, +80, +50 och +33 m.
(3) en huskropp (40x110 m) är själva centralbyggnaden. Här
finns en hörsal (40x25 m), souvenir butik och ett viktigt turistcenter
som styr planering av aktiviteter i närområdet. En caféförsäljning
bör finnas (med bord på planen utanför). Här finns
också en serie ”tanke-smedjor”, vilka är specialdesignade
enligt följande; Ti = tiden, Ta = tanken, Ha = handen, Ko = konsten,
La = landhöjningen, Is = is och glaciärer, Kl = klimatet.
Biologi
park
Bondkroken är känd för ett fint fågelliv. Här
finns även intressanta ekologiska miljöer för diverse
djur och växter. Vi avser att utveckla detta i ett program för
att visa och lära dessa delar av naturen. Det lustfyllda lärandet
kommer att stå i centrum. Kanske vänder vi oss i första
hand till barn och ungdomar.
Möjligen kommer vi att bygga en nergång in under vattenytan för
att via glasrutor visa vattenlivet Bondkrokens sediment speglar utvecklingen
från havsbotten till sjöbotten. Hår körde pråmar
lastade med Styckebrukets kanoner på 1600- och tidigt 1700-tal. Därefter
gick igenslamning snabbt som en funktion av jordbruk och vändplogens inträde
på tidigt 1800-tal.
”Fetörstblåvinge” är en hotad art. Den lever i närområdet
och genom vår försorg hoppas vi kunna bidra till dess överlevnad
och spridning. Den får stå som log för verksamheten här.
”Över ån”
Vi kommer att ordna så att man kan ta sig över Bondkroken till stranden
vid Stora Sundby. Om det blir någon form av gångbro eller transportvagnar är ännu
inte klart. Viktigt är att det gärs på ett varsamt sätt
så att det blir en del i det biologiska utbudet.
Stora
Sundby ”Arkeopark”
Väl över på Stora Sundby sidan vidtar en kontemplativ park. Vi
utnyttjar de vackra gamla hagmarkerna och de rika arkeologiska lämningarna.
Här finns gravhögar, en gammal odlings yta från Romersk järnålder
(200-talet e.Kr.), en trolig hamn (från Vikinga tid). Till detta avser
vi foga en stig kantad med olika stenblock och mineraler; en mineralstig helt
enkelt (och det passar ju bra här i bergslagen).
Uppe på ängsmarken mot vägen till måste det finnas toaletter
och kioskförsäljning. På lämplig plats ordnar vi grillplatser
(under säkra omständigheter). Det här skall bli en frilufts-park
där folk kan vandra, drömma och äta sin medhavda matsäck.
Här är även en lämplig plats för en 4H-anläggning.
Ingvar
och Vikingarna
1000-talet inleddes med en kolossal torka (vattenytan i Mälaren och Östersjön
sjönk snabbt, torvmossarna torkade ut, sanden började blåsa i
Halland, på Gotska Sandön och i Polen) – kort sagt det var dåliga
tider. Kanske just därför, lät Ingvar sampla en 30-skepps flotta
för en vådlig expedition ända bort till Särkland på Kaspiska
havets sydsida (dagens Iran). Denna expedition utgick troligen just från
detta område (Lida 4 km år NV).
Detta, om något, är värt att sprida kunskap om och visa fram
på bästa sätt. Därför avsätter vi den sydliga
delen av området för detta. Här vill vi se hur man bodde och
byggde sina skepp och kanske vid tidsenlig brygga bestiga ett verkligt vikingaskepp.