Alternativ
Själva tornets utformning kan naturligtvis göras
på många olika sätt. Dessutom behöver det ju inte
ens vara ett verkligt torn; det kan lika väl göras virtuellt
eller med olika former av master som tar ner bilder men som ej kan bestigas.
Man kan även lägga tyngdpunkten på en ”eye-catcher”.
Man kan ju även tänka sig ”noll-alternativ”. Och
dessutom kan man tänka sig en lokalisering annorstädes än
just Läggesta.
Torn
Tornet som ursprungligen tände idén om ett TidsTorn var Kaknästornet
som är 153 m högt och därmed lika högt som den högsta
vattenytan; det arktiska havet i direkt kontakt med den vikande landisen.
I vinjetten till vår websida visas två typer av torn; dels ett spiralvridet
torn från Doha i Qatar, dels pariserhjulet ”London eye” med
en diameter på 135 m. I de två ritningarna under ”Infrastruktur” har
vi tagit fasta på detta; antingen ett regelrätt torn som man kan gå upp
i (hur än det må vara utformat i detalj) eller ett pariserhjul som
när det når +150 m nivån då befinner sig vid foten av
en lodrät imaginär isbräcka. I båda fallen rör det
sig om konstruktioner som tar besökaren upp till rätt nivå (+150
m) för startpunkten av vår resa genom tiden från isavsmältning
till dagssituation (från barbari till välfärdsstat, från
arktiskt ishav till prunkande villaträdgårdar, eller hur man nu vill
se denna vår hisnande tidsresa).
Det förtjänas framhållas att ett torn uppe på +70 m berget även
skulle kunna användas som vattentorn – ”tidvattentorn” – för
Läggestaområdet, vilket kommunen har med i sin långtidsplanering
(plats för ett fruktbart samarbete, alltså).
Mast
Den
första snabba delen av landhöjningen från +150 m ner till
den i naturen mycket väl framträdande +80 m nivån skulle naturligtvis
kunna visas virtuellt eller genom en mast som når upp till +150 m. Masten
skulle dels kunna användas för att visa hur havet sjönk undan
med tiden, dels för att ge relevanta ögonblicksbilder. Steget till ”eye-catcher” är
litet. Två intressanta förslag föreligger.
Den årsvarviga lera som avsattes framför den vikande landisen brukar
vi visa på kurser och vandringar längs Själens Motionsslinga.
Vanligen tas en borrkärna upp och där, när borren öppnas,
ligger årsvarven vackert synliga en efter en i skiftande färger. När
en sådan borrkärna förevisades vid seminariet i maj år
2003, fick Helena Möcklin idén att hela borrkärnan skulle kunna
förstoras till ett torn, som då i sin varvighet skulle avbilda tidens
gång just efter isavsmältningen.
En
annan idé står Roland Johansson för. Han tänker
sig en mast rest på +150 m berget som målats varvig på det
sätt som tornet ovan visar, men nu med innovationen att ut från
denna går en tidslinje (= havets förskjutning från
+150 i undulationer ner till bagens nivå). En elektronisk markör
förskjuts längs tidslinjen och samtidigt anges tiden på en
stor skärm vid mastens fot. Nedan följer detta förslag,
något beskuret, enligt ritning av Susanne Scherberg.
Eye-catcher
När vi i maj 2003 hade en 1-veckas seminarium för bl.a. 20
konstnärer, så kom flera förslag på vackra eye-catchers,
skulpturer som från vägen skulle fånga intresse så att
man, medvetet eller omedvetet; sa ”det där måste vi
se”.
Ett förslag var en isblockliknande skulptur av samma höjd som den isbräcka
som lodrät reste sig ur det arktiska havet när landisen drog sig bort
från området. Dess höjd måste ha varit 30-50 m över
dåvarande vattenyta, d.v.s. 180-200 m. I denna och på dess yta kunde
olika händelser och bilder spela och höjder och nivåer kunde
anges. Idén har följt projektet genom åren.
En annan idé var en jättelik iskristall.
Omlokalisering
Man kan med fog fråga sig om det inte finns alternativa platser till området
runt Bondkroken strax söder om Läggesta om upp mot Stora Sundby (kartan
under punkt ”Infrastruktur”). Visst kan det finnas det. Men vi håller
Läggesta som huvudplats.
En kort bit norrut, på andra sidan landsvägen och järnvägen,
erbjuds stränder, kontakt med muséjärnvägen, Bergåsa
byggnader.
Vi har tittat på Krutbrukets mark. Visst kan man arbeta här. Närheten
till Lida ger direktkontakt med området för Ingvarstågets
start.
Stenbrottet vid Erja är en annan intressant plats. Här skulle en underbar
scen kunna skapas, en huvudbyggnad förläggas, torn och master byggas.
Dessutom här kommer hela Ingvarståget naturligt in i bilden.
Nollalternativ
Om våra idéer om en stor anläggning – av typ Eden Park
i England – inte skulle kunna realiseras i Läggestaområdet eller
dess närhet, så vore det ända man kunde göra att försöka
institutionalisera själva Själens Motionsslinga uppe i skogen. Det
första vore att ta fram en detaljerad beskrivning punkt för punkt (allt
material torde finnas hos Mörner i Solberga), och låta ordentligt
utmärka de olika punkterna i naturen. Sedan kan man tänka sig en rad
olika former för hur själva utbudet kunde ske. Det nuvarande sättet
där Mörner guidar och berättar i ord och bild har fungerat ytterst
bra – men det är förstås tidsbegänsat.
Ett förslag som Föreningen TidsTornet i Läggesta arbetade med
under år 2006, var ett lokalt mindre centrum (av typ porten till Sörmland)
uppe på åkermarken på sydsidan av vägen mellan Stora Sundby
och Läggesta. Ett förslag till en byggnad i form av ett timglas (för
att åskådliggöra TidsTorns-tanken) togs fram. Förslaget
vänder sig snävt till lokalområdet och får därmed
karaktären noll-alternativ.
En kombination av de två nollalternativen vore en timglas-byggnad
vid Stora Sundby plus en upporganiserad Själens Motionsslinga
uppe i skogen.
Kaknästornet
Kaknästornet i Stockholm är 153 m högt, vilket innebär att
det är precis så högt som havsytan låg över dagens
nivå vid tidpunkten för landisens avsmältning för ca.10,400 år
sedan. Det innebär att detta torn utomordentlig lätt skulle kunna byggas
till så att det blev vårt TidsTorn – centrum i Östersjöregionen,
vår svenska identitetspunkt – där Sveriges Integrerade Natur-
och Kultur-Utveckling (SINKU) efter istiden kunde berättas i spegling av
jordens allmänna kulturutveckling.
Nerfarten med stoppunkter kunde ta formen av en bergodalbana eller,
kanske ännu
bättre, en cirkulär skruvad bana där ”gängornas” höjd
och diameter står i proportion till landhöjning och tid.
Platsen är perfekt och möjligheten till samordning med kringliggande
museers utbud vore helt idealisk. Vi inbjuder härmed ”Stockholm” till
en dialog – helt enkelt ett nytt sätt att berätta historia och
knyta samman olika ämnen till en ämneslös enhet där perspektiven
står i centrum.